Pravidla akreditací 

Při přípravě studijního plánu je potřeba respektovat pravidla akreditací na PedF UK, jak je stanovila pracovní skupina k akreditacím, a které schválilo kolegium děkana. Pro všechny studijní programy Učitelství pro 2. st. ZŠ a SŠ platí, že musí dodržet počet předmětů v jednotlivých oblastech učitelské přípravy, kredity za tyto předměty i hodiny přímé výuky.

    Mezi hlavní obsahové principy nových akreditací patří:

    • Oborová a oborově didaktická složka 
    • Praktická složka přípravy – reflektované praxe
    • Nové pojetí SZZ
    • Učitelská propedeutika (pedagogika, psychologie, speciální pedagogika)
    • Aktuální trendy ve vzdělávání v oborové i společné složce
    • Rozvoj dovedností a kompetencí studentů

    Mezi hlavní obsahové principy nových akreditací patří:

    • Sdružování předmětů do vyšších celků
    • Ohodnocení práce studentů dle ECTS
    • Snížení hodinové zátěže v přímé výuce
    • Formy nepřímé výuky
    • Kreditní ohodnocení závěrečných prací

    Příprava akreditačního spisu

     

    Až po získání povolení MŠMT, formuláře pro přípravu se mohou měnit, některé údaje budou zaneseny do SISu, bude upřesněno na dalších metodických setkáních již nad konkrétními tabulkami akreditačních formulářů.

    Základní charakteristiky jednotlivých stupňů studia

    Pravidla studijního programu 

    • povinné a povinně volitelné předměty
    • rozložení kreditů – složky učitelské přípravy
    • vazba mezi předměty a požadavky na SZZ
    • povinné a profilující povinně volitelné předměty ˃ 50 % kreditů
    • obsah SZZ
    • povinné předměty pro přípravu závěrečné práce

    Bakalářské studium

    Bc. povinné

    • Psychologie
    • Pedagogika
    • Obecná didaktika
    • Speciální pedagogika 

    Oborová didaktika je nyní obsažena již v bakalářských studijních programech.

    2 typy předmětů vedoucí k osobnostnímu rozvoji studenta

    1. předměty zaměřené na rozvoj studenta (studijní strategie, akademické psaní, metodologie atd.)
    2. předměty realizované on-line (ICT….)

      Je možné předměty nabídnout.

      Plus doporučené volitelné předměty

    • nižší počet hodin přímé výuky a snížení počtu předmětů
    • integrace oborových předmětů do vícehodinových celků
    • na výuce se podílí více vyučujících
    • povinnost nabídnout 1x za studium PVP
    • větší důraz na samostudium a průběžnou examinaci
    • součástí studijního plánu oboru mohou být doporučené volitelné předměty

    Bc. studium – povinně volitelné, např. 

    • orientační praxe
    • asistentská praxe
    • lektorská praxe
    • volnočasová praxe

    1 praxe zařazena do spol. zákl. (2 kr.)
    1 praxe v oboru maior (2 kr.)
    1 praxe v oboru minor (2 kr.)
    Celkem 3 praxe z hlediska studenta

    • bakalářská závěrečná práce – se seminářem k pracím (2 kredity)
    • kreditově ohodnocené (8 kreditů)

    Navazující magisterské studium

    NMgr. povinné

    • Obecná didaktika a školní pedagogika
    • Pedagogická a školní psychologie

    Předměty vedoucí k profesnímu rozvoji studenta.

    Plus doporučené volitelné předměty

    • nižší počet hodin přímé výuky a snížení počtu předmětů

    • integrace oborových předmětů do vícehodinových celků

    • na výuce se podílí více vyučujících

    • oborové předměty NMgr. – větší vazba na didaktiku (příp. i v názvu předmětu)
    • výuka 1 předmětu v cizím jazyce (NMgr.)
    • součástí studijního plánu oboru mohou být doporučené volitelné předměty
    • povinnost nabídnout 1x za studium PVP
    • NMgr. studium – povinné
      1 povinná praxe z pedagogiky a psychologie s reflexí (4 kr.)
      2 náslechové praxe – maior (2 kr.) i minor (2 kr.)
      4 oborově-didaktické praxe na ZŠ/SŠ maior (2×2 kr.) i minor (2×2 kr.)

      Celkem 7 praxí z hlediska studenta

    • diplomová závěrečná práce – se seminářem k pracím (2 kredity)
    • kreditově ohodnocené (13 kreditů)

    Základní charakteristiky jednotlivých stupňů studia

    Studijní plán určuje

    • učitelství pro MŠ (bakalářský studijní program – Bc.)
    • vychovatelství (Bc.)
    • učitelství pro 1. st. ZŠ (magisterský studijní program – Mgr.)
    • učitelství pro 2. st. ZŠ (NMgr. ve spojení s Bc.)
    • učitelství pro SŠ (NMgr. ve spojení s Bc.)
    • speciální pedagogika (NMgr. ve spojení s Bc.)
    • psychologie (Mgr. nebo NMgr. ve spojení s Bc.)

    Předmět profilujícího základu
    studijního plánu
    PPZ

    •  je podstatný pro získání odborných znalostí/dovedností/obecných způsobilostí uvedených v profilu absolventa
      • jsou podstatné pro znalosti a dovednosti ověřované v rámci státní závěrečné zkoušky
      • má „garanta předmětu“, který se podílí na výuce a pro kterého platí:
        • garantem předmětů profilujícího základu v magisterském studijním plánu může být prof., docent, Ph.D./CSc.,
        • podílí se na výuce v rozsahu min 20 %.
        • mezi předměty profilujícího základu patří: základní teoretické předměty PZ

    Základní teoretický předmět profilujícího základu studijního plánu 
    ZT PPZ

    • je podstatný pro získání klíčových znalostí z hlediska profilu absolventa (teoretické předměty – významnou roli hrají přednášky)
    • „klíčové znalosti“ základních teoretických předmětů profilujícího základu jsou ověřovány státní závěrečnou zkouškou
    • souvisí s teoretickým a metodologickým základem OV, do které studijní plán náleží.
    • má „garanta předmětu“, který se podílí na výuce a pro kterého musí platit:
      • garantem základních teoretických předmětů profilujícího základu v bakalářském studijním plánu může být profesor nebo docent anebo vyučující s titulem Ph.D. nebo CSc., který se přiměřeně podílí na přednáškách,
      • garantem základních teoretických předmětů profilujícího základu v magisterském studijním plánu může být profesor nebo docent v oboru odpovídající příslušné oblasti vzdělávání, který se významně podílí na přednáškách.

      Ve studijním plánu musí být zřejmý vztah

      Ve studijním plánu musí být zřejmý vztah

      Základní teoretický předmět profilujícího základu SP
      ZT PPZ

      • Vyučující musí mít vysokoškolské vzdělání magisterského typu.
        • Každý základní teoretický předmět profilujícího základu v Bc. i Mgr. (NMgr.) studiu musí mít garanta předmětu.
        • Každý předmět profilujícího základu v Mgr. (NMgr.) studiu musí mít garanta předmětu.

         

        Pro garanty předmětů platí:

        garantem základních teoretických předmětů profilujícího základu v bakalářském studijním programu může být profesor nebo docent anebo vyučující s titulem Ph.D. nebo CSc., který se přiměřeně podílí na přednáškách.

        garantem základních teoretických předmětů profilujícího základu v magisterském studijním programu může být profesor nebo docent v oboru odpovídající příslušné OV, který se významně podílí na přednáškách.

        garantem předmětů profilujícího základu v magisterském studijním programu může být profesor nebo docent anebo vyučující s titulem Ph.D. nebo CSc., který se podílí na jejich výuce v rozsahu minimálně 20 %.

        • V Bc. SP: alespoň 30 % přednášek PP a PVP = doc., prof., Ph.D. / CSc.,
        • V Mgr. studiu: alespoň 30 % přednášek PP a PVP = doc. a prof.

        Státní závěrečná zkouška

        • obhajoba závěrečné práce tematicky související s „maior“ možná změna tématu (nikoli „kreditů“): děkan může povolit schválení volby z „minor“
        • část / tematický okruh (TO) z obecné části (obsahuje-li předměty profilujícího základu)
        • část / TO z oborové části hlavního studijního plánu (maior)
        • část / TO z přidruženého studijního plánu (minor)

        V praxi Pedagogické fakulty budou SZZ u Učitelství pro 2. st. ZŠ a SŠ tvořeny takto:

        • část / tematický okruh (TO) z obecné části (obsahuje-li předměty profilujícího základu)
        • Bakalářské studium: obor Maior, obor Minor, obhajoba bakalářské práce
        • Navazující magisterské studium“ obor s didaktikou Maior, obor s didaktikou Minor, Pedagogicko-psychologická příprava, Obhajoba diplomové práce – v kontextu nového pojetí SZZ na PedF UK

          V praxi Pedagogické fakulty budou SZZ u Učitelství pro 2. st. ZŠ a SŠ tvořeny takto:

          • Bakalářské studium: obor Maior, obor Minor, obhajoba bakalářské práce
          • Navazující magisterské studium: obor s didaktikou Maior, obor s didaktikou Minor, pedagogicko-psychologická příprava, Obhajoba diplomové práce – v kontextu nového pojetí SZZ na PedF UK