Standardy MŠMT
Podmínkou pro uskutečňování studijního programu na základě oprávnění vyplývajícího z institucionální akreditace pro příslušnou oblast vzdělávání je povolení příslušného uznávacího orgánu. (§ 78, odst. 7, zákon o vysokých školách). Pro studijní programy, které připravují pro výkon učitelského povolání, ale i pro výkon dalších povolání pedagogických pracovníků, je uznávacím orgánem MŠMT. Podmínkou pro udělení akreditace studijního programu je stanovisko příslušného uznávacího orgánu, že absolventi daného studijního programu budou připraveni odpovídajícím způsobem k výkonu daného povolání(§ 78, odst. 6 zákon, o vysokých školách). Ještě před přeložením akreditačních spisů na RUK musíme proto žádat uznávací orgán – tj. MŠMT, a to v dostatečném předstihu, o udělení povolení uskutečňovat studijní programy. Dodrženy přitom musí být standardy, jak je definují Rámcové požadavky na studijní programy, jejichž absolvováním se získává odborná kvalifikace k výkonu regulovaných povolání pedagogických pracovníků.
Standardy jsou dostupné
Programy regulované standardy MŠMT
- učitelství pro MŠ (bakalářský studijní program – Bc.)
- vychovatelství (Bc.)
- učitelství pro 1. st. ZŠ (magisterský studijní program – Mgr.)
- učitelství pro 2. st. ZŠ (NMgr. ve spojení s Bc.)
- učitelství pro SŠ (NMgr. ve spojení s Bc.)
- speciální pedagogika (NMgr. ve spojení s Bc.)
- psychologie (Mgr. nebo NMgr. ve spojení s Bc.)
Učitelství pro 2. st. ZŠ a střední školu na PedF UK se bude řídit standardy pro učitelství pro střední školu. Kromě požadavků MŠMT musí Pedagogická fakulta ještě respektovat tzv. univerzitní rozmezí. Jedná se o dohodu na UK o minimálních a maximálních počtech kreditů v rámci učitelských studijních programů – možnost mezifakultních studií.
Dodržení přinese také jednodušší posuzování žádostí o povolení realizovat studijní programy.
Maior a Minor
Dříve dvouoborová studia budou akreditována jako studijní programy maior (hlavní plán) – minor (přidružený plán). Společný základ a závěrečná práce patří k maioru, v minoru – kromě oboru musí být oborová didaktika a praxe. Studenti si volí maior v rámci přihlášky do studia.
Maior
(Hlavní plán)
- Učitelská propedeutika (1a) a společný základ (1c)
- Oborová didaktika (1b)
- Obor
- Praxe a reflektovaná praxe
- Závěrečná práce
Minor
(Přidružený plán)
- Obor
- Oborová didaktika (1b)
- Praxe a reflektovaná praxe
- Plný studijní plán (dříve jednoobor) – musí naplnit požadavky na složky učitelské přípravy vcelku
- 5 % na volitelné kredity (zakotvení ve fakultních předpisech – úprava Pravidel pro organizaci studia – dále POS)
